Metoda Feldenkraisa
Czym jest Metoda Feldenkraisa
Lekcje Metodą Feldenkraisa są bardzo indywidualnym procesem uczenia się. To taki czas, w którym uczymy się samych siebie. Możemy dostrzec własne potrzeby, preferencje czy zasoby, a także zdobywać nowe doświadczenia.
Dlatego w lekcjach mogą uczestniczyć osoby w każdym wieku niezależnie od sprawności czy niepełnosprawności.
Ruch w Metodzie Feldenkraisa jest dokładnie taki, na jaki dana osoba jest gotowa, taki, który zapewnia komfort i bezpieczeństwo. Często jest to delikatny ruch, zapraszający do uważnego przyjrzenia się sobie, co zwiększa świadomość tego jak się poruszamy, ale też tego kim jesteśmy.
Praktyka Metody Feldenkraisa

Lekcje indywidualne Metodą Feldenkraisa
Integracja funkcjonalna
To przestrzeń, w której zapraszam do ruchu poprzez dotyk. To dobry czas, by w komfortowy sposób poznać funkcjonalny, delikatny ruch, który ma dużą szansę przynieść lepszą jakość ruchu, emocji i wszystkiego tego co zadziewa się pomiędzy.

Lekcje grupowe Metodą Feldenkraisa
Świadomość poprzez ruch
To przestrzeń, w której zapraszam do ruchu słowem, nie pokazuje ruchu. To osoba uczestnicząca w lekcji interpretuje moje zaproszenie tak, by pamiętać o własnym komforcie, bezpieczeństwie i przyjemności w odkrywaniu nowych przestrzeni ruchowych.
Lekcje grupowe Metodą Feldenkraisa
Świadomość poprzez ruch
Pisząc o Metodzie Feldenkraisa przypomina mi się wyzwanie z mojego pierwszego segmentu na treningu, kiedy jedna z moich trenerek dała nam wyzwanie opowiedzieć, czym jest Metoda Feldenkraisa. Piszę o tym zadaniu, bo jestem w nieustannym zachwycie nad tym, że praktyka Metody jest dla każdego z nas choć odrobinkę czymś innym i choć słyszymy to samo zaproszenie do ruchu, to jednak każdy z nas wykonuje Ruch w swoim rytmie, zgodnie ze sobą, zgodnie z momentem, w którym jesteśmy w naszych życiach.
Od czego zaczynamy? Jak wygląda praktyka?
Nauczycielka_praktyczka Metody Feldenkraisa (na lekcjach, na które zapraszam jestem to ja) nie pokazuję ruchu, zapraszam do ruchu słowem.
Opisuję ruch, a Ty odpowiadasz na moje zaproszenie ruchem.
Np. Mówię „ugnij kolana i postaw stopy”.
Na pierwszy rzut ucha możesz pomyśleć, że każda osoba ugnie kolana i postawi stopy w taki sam sposób. Jednak często jest różnie.
Zobacz – zapraszając Cię do tego ruchu masz wybór czy ugniesz oba kolana na raz czy najpierw jedno kolano, a później drugie. Czy zginając nogę uniesiesz stopę czy nie?
W lekcjach wspólnie przyglądamy się tym różnicom. Dlaczego? Między innymi dlatego, żeby najpierw przyjrzeć się temu, w jaki sposób wykonujemy dany ruch w sposób nawykowy, a zaproszenie innego, często dla nas nowego ruchu otwiera przed nami nowe możliwości, daje przestrzeń do poszerzenia swojej świadomości, wyboru, komfortu.
Lekcje Świadomości Poprzez Ruch to również przestrzeń komunikacji z Naszym układem nerwowym. Zapraszając nowy, uważny, bezpieczny, delikatny ruch tworzymy przestrzeń na zbudowanie nowych połączeń nerwowych. Brzmi nieco tajemniczo? Sprawdź jak się czujesz z tą „tajemniczością”. Czy ta niewiadoma lub mało wiadoma przestrzeń jest dla Ciebie zachętą do spróbowania, co się kryje w praktyce? Czy może masz coś w sobie co potrzebowałoby więcej informacji? Jak dbasz o siebie przyjmując nową wiedzę? Chcę Ci powiedzieć, że skierowanie uwagi na to jak się masz już jest praktyką Metody Feldenkraisa. Lekcje Świadomości Poprzez Ruch to przestrzeń, gdzie w zaproponowanych przez Moshe Feldenkraisa lekcjach, uczymy się jakości poznawania siebie, co wzbogaca naszą codzienność.
W jaki sposób możesz praktykować
Zapraszam cię na:
● Stacjonarne warsztaty grupowe
● Regularne (cotygodniowe) lekcje grupowe stacjonarnie i online
Aktualne wydarzenia znajdziesz na moich mediach społecznościowych.
Lekcje indywidualne Metodą Feldenkraisa
Integracja funkcjonalna
Dotyk. Chcę powiedzieć, że słowo „dotyk” jest dla mnie jak zdanie. W mojej pracy głównie towarzyszę ludziom w nauce poprzez ruch, ruch który jest między nami poprzez dotyk.
Integracja Funkcjonalna jest przestrzenią komunikacji, gdzie bardzo dbamy o uważność, brak bólu, komfort, delikatność, odczytywanie sygnałów, które płyną z systemów nerwowych. To tak jakbyśmy szły_szli w jednym kierunku, ale tego kierunku nie ustalali w słowie tylko w ruchu. Wtedy ustalenie kierunku tkwi w uważności.
Metoda Feldenkraisa to m.in. zadawanie pytań. Pamiętacie, wczoraj zapraszałam do zgięcia kolan i postawienia stóp? Dziś, pisząc o Integracji Funkcjonalnej, myślę o pytaniach, które zadaję pozawerbalnie. Dotykam drugiej osoby i myślę „Jak Ci jest w tym ruchu? Masz ochotę iść w tę stronę?” I odpowiedź przychodzi w miękkości ruchu, w braku napięcia, w gotowości do wejścia w proponowany ruch lub w jej braku.
Dlaczego przyszło mi do głowy, że dotyk jest jak zdanie? Ponieważ w dotyku proponowanym w Metodzie Feldenkraisa nie dotykamy tylko ruchu, dotykamy całości. Ruchu, bezruchu, szkieletu, mięśni, emocji, historii życia, przekonań i jeszcze tego, co nie wiemy czym jest. To wszystko zaprasza nas do odkrywania nowych możliwości.
W jaki sposób możesz praktykować
● Lekcje indywidualne w gabinecie w Białymstoku.
● Istnieje możliwość zorganizowania serii lekcji indywidualnych np. dla osób spoza Białegostoku.
Więcej informacji wkrótce znajdziesz na moich mediach społecznościowych.
Praktyka Metody Feldenkraisa dla osób z niepełnosprawnościami
Prowadzę zajęcia zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, tworząc przestrzeń, w której każda osoba może doświadczyć siebie w nowy sposób.
Szczególne miejsce w moim sercu zajmuje praca z osobami z niepełnosprawnościami. Wiem, że tam, gdzie wielu widzi trudność, kryje się także potencjał, który warto zauważyć i wspierać. Podczas lekcji dostrzegam to, co w danej osobie jest najmocniejsze – jej mądrość, indywidualne sposoby komunikacji, wyjątkowe sposoby poruszania się i odbierania świata. W moim gabinecie spotykam ludzi, których funkcjonowanie określane jest jako „początkowy etap rozwoju psychoruchowego”, a mimo to wierzę, że każda z tych osób ma w sobie coś unikalnego, co warto pielęgnować.
Podczas zajęć Metodą Feldenkraisa nie chodzi o poprawianie, lecz o stwarzanie przestrzeni, w której osoba może poczuć się bezpieczna i akceptowana. Pracujemy poprzez delikatny ruch, uważność i budowanie komunikacji – werbalnej lub niewerbalnej. Każde spotkanie to odkrywanie możliwości, bez presji, z szacunkiem dla indywidualnego tempa i potrzeb.


